2025年4月27日日曜日

共通点をカッコの外に出す

 

4と6の穴の draw(吸う) の音が詰まって出ないので開けてみると、なんとリードに白い髭が挟まっていました。良い子の皆さんは、久しぶりにハーモニカを吹くときは10ホール全ての穴の draw と blow を確認してから始めましょう。

The draw in holes 4 and 6 were stuck and the sound would not come out, so I opened them up and to my surprise, there was a white mustache stuck in the draw reeds!
 
Good boys and girls, when you play harmonica for the first time in a while, check the draw and blow of all 10 holes before you start. Got it ?

ブルースハープを志す人は誰もが憧れるのは Little Walter です。 Little Walter といえば「Juke」(1952年)。しかし、誰もが壁にぶち当たってブルースハープを諦めるのが2穴のベンド。2番目の穴を吸って通常は半音から全音まで音を下げます。Little Walter は2穴の魔術師です。

最初にLittle WalterのJukeが吹けるようになりたいと思ったのは高校生の頃でした。半世紀がたちますが未だに満足に吹けるようにはなりません。でも昔と違って YouTube でレッスン動画がいっぱいあるので、何となく吹けるようになった気がします。

一年以上ハーモニカを触っていなくても一旦吹いてみると面白くなる。いつも3~4日は続きます。しかし、すぐに飽きます。それはどうしてもリトルウォルターのように吹けないからです。2穴が、、、、。

Little Walter is the dream of every aspiring blues harpist. Little Walter is known for “Juke” (1952). But where everyone hits a wall and gives up on the blues harp is in this phrase: the two-hole bend, where the second hole is sucked in, usually a semitone to a whole tone down. Little Walter is a two-hole wizard.

I first wanted to be able to play Little Walter's Juke when I was in high school. Half a century later, I still can't play it. But unlike the old days, there are lots of lesson videos on YouTube, so I think I'm getting better a bit.

I haven't played harmonica in a year, but once I played, it gets interesting. It always lasts 3-4 days like this; however, It gets bored easily because I can not play like Little Walter. 2nd hole is a pain in a neck.

ギターとサキソフォンとハーモニカ、全く異なる楽器でも共通点があります。因数分解のように共通点をカッコでくくってカッコの外に出す。何を出すか?
    
下のコーラスも簡単なようでなかなか骨が折れます。2穴全音ベンドはドミナントに2度出てくるだけですが、4穴DRAWの半音ベンドをリズムに乗せるのが難しいのです。50年たってもできない。カッコの外にだすリズム感がないということです。残念。

余計なことを言うならば、政治でもビジネスの世界でも日本人は共通点をカッコの外にだして抽象度を上げることが下手くそで、どうしても重箱の隅に入っていきます。それが賢いと思っている(失礼!)。


A guitar, a saxophone, and a harmonica, even completely different instruments, have something in common. Like factoring, we find the commonalities in parentheses and take them out of the parentheses. What do we put out?

This phrase sounds easy, but it's very hard to do. 2-hole whole note bends only appear twice in the dominant, but it's hard to get the 4-hole DRAW's semitone bends into the rhythm. 50 years in my life, I still can't do it. It means I have no sense of rhythm to get it out of the parentheses. Too bad.

If I may go on a tangent, in both politics and the business world, Japanese people are not very good at raising the level of abstraction by putting commonalities outside of parentheses, and they inevitably end up in the corner of a heavy box(nit picking). They think that's smart(excuse me!).

***

0 件のコメント:

コメントを投稿